Fra Kølbåd til Flerskrog - atter en gang!
Jeg bekendte skamfuldt for kort tid siden, at jeg for et par år siden var skiftet fra flerskrog til kølbåd. - Samtidigt påstod jeg, at det
med kølbåd som regel er en midlertidig dille. Man kommer ganske enkelt til at savne flerskrogssejlads igen når først, man har
prøvet det!
For rigtig mange år siden havde jeg, efter 5 år med en 34 fts catamaran, en lille velsejlende kølbåd. Men jeg lavede et par sideskrog
til den og med et par solide tværbjælker fik jeg en fin lille trimaran ud af det. Jernkølen blev sprættet af og fik påsvejst en solid
øjebolt på siden hvorpå der sjækledes en solid kæde på en 10 meter. Al det blev smidt ud i karret udenfor havnen og blev dermed
en perfekt mooring for fartøjet.
Senere havde jeg et par catamaraner. Og så ellers de sidste par år, en DANBOAT 18 kølbåd. Velsejlende båd, som giver rigtig
meget sejlglæde. - Men det ER jo ikke helt det samme....
Efter en tid med kølbåd, så rabler det - uforløst længsel!
I dag skete det! En lastbil smed en trimaran af i min indkørsel! Netop den båd jeg har været forelsket i siden 1978, hvor Jens og Erik
Quorning flintrede rundt i Lillebælt og morede sig med at sejle fra langt større kølbåde.
Fartøjet, som er bygget af deres far, Børge Quorning, er stadig i fin stand og bærer præg af ægte Quorning-kvalitet. Længde: godt 5
meter, bredde: ca. 4 meter. Der er sænkesværd og vipperor og en pæn rig. Det er en åben båd med et stort selvlænsende cockpit,
hvor man sidder rigtig godt.
I 78 var båden knaldgul og blev vist heller ikke kaldt andet end "Den lille Gule". Dette vil den osse hedde fremover: "Den lille Gule"
(som nu er hvid). Næste år vil den gøre Kerteminde bugt særdeles usikker. - Nej, hvor jeg glæder mig!
Forfatter Jannik (8. oktober 2006, 15:54)
Multihulls Denmark er ikke ansvarlig for holdninger tilkendegivet under Forum.
Alle debattører er ansvarlige for egne indlæg.
Redaktionen kan til enhver tid fjerne indlæg uden varsel.