imm2017.dk       Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside                             

                                                                                                      

                                              

Fyncup 2007 – ScanNet
 
Det er første sejlads for den nye båd – i forhold til den tidligere ScanNet vi sejlede sidste år er over halvdelen af vægten væk, en super vingemast og mere sejl, så vi er alle spændte på hvordan båden fungerer. Båden blev sejlet til Bogense torsdag eftermiddag, for at kunne deltage i et af årets højdepunkter – nemlig middag med tilhørende historier i restauranten i Bogense. Desværre flækkede den ene rorpind, en halv times tid fra Bogense, så vi måtte retur til Kolding. Her var den godt over midnat før reparationen var klar og vi kunne hvile lidt. Fra turen over, var det tydeligt at båden er MEGET våd – så de tørdragter der lå til os i Bogense var absolut nødvendige at få fat i. Vi tog af sted fra Kolding igen fredag midt på formiddagen og fik arrangeret at SLAM’s rib kom ud med tørdragterne til os. Vi ankom til startområdet lidt over et, og fik først lidt sent fat i dragterne. Vi fik skiftet, og afleveret vort normale sejltøj. Der er intet ”under dæk” på denne båd, så alting skal ligge i vand-tætte poser i trampolinen.
 
Det var nu første sejlads med fuld besætning, så vi blev enige om at sætte den lille genoa på 60m2 – frem for den store code 0 på 120 m2 til starten. Vi havde en del bøvl med at få alting rigget til – og missede starten med 7-8 minutter. SLAM skød af sted – det så meget imponerende ud. Vi indhentede snart feltet, og det var tydeligt at vi nemt kunne bære mere sejl. Vi riggede code 0 op og fik skiftet. Vi sejler nu med over 200 m2 sejl til 1100 kg. båd – og overhaler alt vi kommer i nærheden af. Rundt om Strib blev code 0 rullet ind, og først sat igen mellem broerne. Vinden var let, så der blev skiftet mellem fok og code 0 hele vejen ned mod Bågø. Det her var lige vejr til båden – ingen bølger og let vind – vi gik til tider op mod 20 knob i den svage vind.
 
Ved Fænø havde vi hørt, at SLAM var 25 minutter foran – så da vi så deres sejl nord for Bågø var vi glade for at komme i nærkamp igen. De var løbet i et vindhul – og vi kunne se at der var vind under kysten. Vi sejlede nu tæt på kysten hele vejen til Assens – lige rundt om SLAM, og vi var nu første båd. Herligt. Vi fortsatte med at søge under kysten ned mod Helnæs. Først efter Helnæs kom der stabilt tryk på vinden – og herfra og helt ind til Svendborg var det et drag-race mellem os og SLAM. I begyndelsen så det ud som om vi trak fra – men efterhånden åd SLAM sig op på os. Omkring Rantzausminde gik de tættere på land end os. Der var mindre vind, men da vi nu var i gang med fuld højde vandt de et stykke på os. Gennem Svendborgsund var SLAM hurtigere med deres manøvrer og fart – og løb fra os.
 
Den forreste tværbjælke der holder forstaget var begyndt at trække sig ud af beslaget, så der blev lavet en sikring af et genoa fald rundt om skroget – således at hele masten ikke ville ryge hvis beslaget gav efter. Vi var derfor lidt bekymrede for det kryds op gennem Storebælt vi nu havde i vente. Vinden var frisket op, og på vej ud mod Thurø rev løb vi over 20 knob.
 
Vi var rundt om Thurø rev omkring kl. 22, og slog omgående under land for at få bølgelæ. Efter et par kryds slog vi et reb i storsejlet for at mindske belastningen på skroget. Fribordet er meget lavt, og når bølgerne rammer vores crossbeams sætter det hele båden i stå. Vi holdt os nu tæt på kysten indtil vi kunne holde Sprogø op. Rundt om Sprogø slog vi straks under land igen, og kunne til sidst holde Fyns hoved op indenom Romsø. Vi havde rebet ud igen, og gik nu omkring 12 knob op mod Fyns hoved.
 
Rundt om Fyns hoved var vinden frisket igen, så inden vi faldt af satte vi atter et reb i storsejlet. Vi faldt af mod Æbelø, og båden gik meget tung – og ramte bølgerne hårdt. Bagbord skrog var tydeligvis fuldt at vand – det var tydeligt at se på en agten for tværs. For ikke at belaste båden yderligere drev vi nu blot mod mål. Vi kunne se et sejl dukke frem i morgenlyset – det måtte være Signal der kom bagfra. De nåede ikke at hente os – vi var inde som 2. båd, men slået med 2 ½ time af SLAM.
 
Vi var trætte og kolde, men havde en båd der nu lå over 10 cm dybere end den plejede på det ene skrog – og vi vidste ikke hvor lækken var eller hvor hurtigt vandet kom ind. Efter en del rådslagning besluttede vi at drive mod Kolding (vinden stod heldigvis stadig i NØ) – det ville være meget nemmere end at skulle skille båden i Bogense. På vej mod Kolding gik vi i gang med at rigge alt der ikke skulle bruges af båden, så den så hurtigt som muligt kunne komme på land.
 
Vi var i Kolding omkring middag, og båden var klar til at komme ud af vandet midt på eftermiddagen. Jørgen gik i gang med at lænse båden – og den kom på land om søndagen og blev helt skilt ad. Vandet er blevet spulet ind i sværkisten – det skal nu repareres.
 
Vi fik prøvet båden af – alt i alt holdt det mest til belastningen. Den er bedste egnet til fladt vand – det var jo ingen overraskelse, da den kommer fra en sø i Schweiz. Vi har som besætning endnu meget at lære for at sejle den optimalt. På turen rundt fik vi prøvet mange forskellige situationer, som vi lærte en masse af. Nu skal vi blot ha’ flere timer på vandet.
 
Hilsen fra besætningen på ScanNet

Sidst opdateret 11. november 2007