imm2017.dk       Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside                          IMM 2009   

                                                                                                      

                                              

Lise Gerdes, Havhunden, Lagoon 380,
2.del af hjemtur fra Frankrig sommer 2007
 
Hjemtur med Lagoon 380 ”Havhunden” fra Frankrig, Sable d’Olonne
19.7.07 – 11.8.07. 2. del fra Amsterdam til Middelfart 26. juli – 11. august 2007

Torsdag 26-07-07
I Amsterdan, ved Rhebergen Multihull’s kaj.
Vi sov nogenlunde, men var oppe flere gange, da Nero og Choko lige skulle vænne sig til den nye lugt af båden og deres nye soveplads på dørken for enden af vores dobbelt køje. De skulle også lige luftes en ekstra gang. Vi skulle jo ikke rykke os det første døgn fra Rhebergens værft, fordi vi skulle have nye
startrelæer til motorerne og en tekniker til at sætte dem på, så vi var først oppe kl. 8.30 og nogenlunde udhvilede i læ for bølger!
Morgenmaden med lune croissanter og rugbrød, som Lars havde medbragt sammen med dansk skæreost og yoghurt. Morgente! – den rigtige hjemmefra (langbladet highcut Darjeeling). Nero og Choko vænner sig hurtigt til at det duver, når der kommer vindpust Så opringning til Ole John for at høre, hvor langt han var kommet i aftalen med Volvo teknikerne. Vi ville gerne videre i en fart, og vi ville blive kontaktet af folk fra Orange Marine, som er blevet sat på sagen.
Resten af dagen gik med afslapning og korrekturlæsning af Peter og Natashas speciale. Jeg er igennem de første 35 sider af 93, som jeg indtil nu har. Det ender vist på 150 sider, når det er færdigt. Vi overvejer at gå på en netcafé undervejs, så de kan få den tilbage i rettet tilstand lidt efter lidt. Hundene slapper af og nyder, vi begge er der igen. Det er nogenlunde vejr, blæst, men med solen fremme en stor del af tiden. Der er lavet
mere i stand ved havnen, end da vi sidst var her i 2002. Nye restauranter i de gamle pakhuse og havnefronten er ved at få en kraftig ansigtsløftning! Læsning af bøger fra ”vores bibliotek”. Havnetur for at lufte de firbenede.
Let frokost og fylde vandtanke op, lidt klatvask, der tørrer hurtigt på søgelænderet.
På pladsen ud for Rhebergen Multihulls, som vi ligger fortøjet til, er der mange flerskrogsbåde både på land og i vandet. På land ligger bl.a. en 8 m racercat bygget i stripplanking, som Lars har tegnet og Simon bygget til sig selv. Det er første gang Lars ser den, og han ser tilfreds ud med resultatet; Lars mener, at det er den hurtigste af hans konstruktioner.
2-1
Aftensmad: marinerede koteletter med masser af grønt og med rødvin fra 10 liters dunken. Alt sammen i vores store, tørre kahyt med vidvinkel syn. Afsluttede dagen med en sen aftentur, så vi forhåbentlig ikke skulle op igen midt på natten med vores husdyr. En af de gamle både husede servering
af pandekager. Mekanikeren kommer i morgen formiddag, har vi indtil videre fået oplyst. Det bliver rart at komme videre på turen.
 

Fredag 27-07-07
Vi vågnede op til mere blæst, men sol og blå himmel er der også ind i mellem. Blæsten fyger lidt mere indover os i dag og medbringer sand og grus fra havnekajen. Vi venter igen, og tiden går med korrektur for mit vedkommende, og Lars tudser rundt og sætter sig ind i båden og læser om motorerne i
brugsanvisningen. Lidt indkøb når vi også, men vi er ikke begge væk på samme tid, hvis nu teknikeren skulle dukke op. Han kom ca. 13.15 som en frelsende engel. Han skiftede de famøse bokse i løbet af bare 5 min., og strammede og spændte også spændebåndet omkring varmtvands studsen og satte et ekstra på, så vi ikke skulle have oversvømmelse igen. Han fortalte, at han allerede havde skiftet 10 stk startrelæer i denne måned, det var åbenbart en fejlproduktion fra Volvo Penta. Så kom det skønne øjeblik, hvor vi kunne gå ud af havnen ved værftet. Lars var spændt på at manøvrere med
de to motorer, så det gik stille og roligt ud på ”hovedvejen” tværs gennem Amsterdam mod Orange Marine med dieseltank, hvor vi skulle have debut med at lægge til i kraftig blæst. Fin premiere med god hjælp af tankpasseren. Ingen bumpen på molen, godt fendret af og med en forstående og tålmodig tankpasser uden stress, fik vi tanket op. Så kunne vi fortsætte mod Orangeslusen, som ikke er særlig bred. Der var ventetid for at komme ind i
slusen, så det gav rig mulighed for at øve motorstyring, og lægge til ved bolværket udenfor slusen, især da vinden var stærk. Vi kom fint ind i slusen, og heldigvis var der ikke den store højdeforskel i vandstanden, så der skulle ikke justeres meget på de styrbords fortøjninger, vi havde fået anbragt i slusetrappen. Vi ramte let imod med bagbords fenderliste ved agterspejlstrappen, men uden skader! Lars fik fint styrefart på vej ud
igen, så den prøve blev også bestået. Vi havde planlagt at sejle til Enkhuizen, men hundene blev urolige og ville luftes, så vi ændrede kurs mod
Volendam, som var godt halvdelen af vejen. Vi havde i vores iver efter at komme videre ikke lige husket at få dem i land som det sidste inden afgangen! Der var stadig kraftig blæst, men nu medvind. Volendam er under kraftig renovering, og der bliver bygget flere bådebroer med gode nye havnefaciliteter og der er masser af ledige pladser. 
2-2
Der satses meget på
maritim fritid med helt nye huse i 3 etager i forbindelse med lystbådehavnen. Små butikker dukker amtidig op istueetagen af disse huse, som enten er til udlejning eller bliver købt som ejerlejligheder. Selve broerne bliver låst af kl. 20 om aftenen, så når man betaler havnepenge, får man samtidig udleveret et nøglekort til brug for at komme igennem. Depositum på 10 Euro for adgang til bad og til dækning af strømforbrug.
Menuen stod på wienerschnitzel med stegte løg med bacon og champignon, og den 1.ste rødvinsdunk er ikke tom endnu, men vi er ved at være spændte på, hvornår den er det! Kaffe, i bad og så til køjs igen. Vi skal lige på tidligt indkøb efter en ny gummispand med kraftig hank og en vandslange med studs, så vi kan få skyllet båden for hundehår og gammelt saltvand. Vandslange var ikke med i standard pakken. Vi er ved at få styr på vores mangelliste. Der mangler solhynder til trampolinen, og der er nogle af hyndespænderne, der lige skal sættes ordentligt fast, og der noget med centralvarmen i det bagbords skrog,
og vores elforsyning holder ikke længe. Den aflader for hurtigt, så alarmen går, og det er irriterende især om natten.
Lørdag 28-07-07
Vi kom af sted efter indkøbene ved 10 tiden efter at have afleveret brokortet. Ekstra kød, hvis Ronald og Marijke skulle komme til aftensmad. En god lang gåtur med de to vovser, så vi ikke skulle gentage fejlen fra i går, hvor vimåtte tidligere i land end først beregnet! De to opfører sig eksemplarisk, og har vænnet sig hurtigt til den soveplads, vi har anvist dem med deres vante tæpper. Der har været lidt plagen om at få lov til fodenden, men det er blevet afvist. Vi vil have ”King size” køjen for os selv. De har deres vandskål på dørken i køjerummet, så de ikke fristes til at indtage sofaerne i kahytten om natten. Det kræver mere opmærksomhed og kommando med ”NED”, at få især Nero til at holde sig fra sofaen. Han bliver kostet ned med fuld musik, hvis han alligevel sniger sig derop, når han tror, vi ikke opdager det. Choko er yngre, så hun affinder sig hurtigere med tingenes tilstand. Hun er oppe på broen (styrepladsen) ligeså snart, vi sejler, for at følge med i alt, hvad der foregår. Vi har været meget bekymrede i starten for, om hun bare ville hoppe i land, når vi lagde til i havnene, men det har ikke været slemt. Hun går ned på kommando, men vil helst være om benene på os. Hvis vi er optaget begge og ikke lige kan have et øje på hende, sætter vi snor på hende og den fast så hun ikke kan ryge i vandet. En god og behagelig tur fra Volendam til Enkhuizen, agten for tværs i tørvejr med genuaen og storen sat. Farten kunne holdes omkring 8 kn, og frokosten blev en klapper med en Heineken øl til med te oveni på
termokanden. Undervejs kunne jeg hellige mig opgaven med korrekturlæsning i flere timer, inden vi nåede slusen ca. 13.30. Her lå vi længe og ventede på at komme igennem, så igen øvelse i at få flåden til at ligge stille for motor i kraftig blæst, inden vi som en af de sidste kunne komme ind i slusen i et mylder af både. Vi blev sprunget over én omgang til Lars store irritation. Vi slog igen bagbords ende i blæsten lidt, men kun på fenderlisten. Foran os fór en LM 27 forvildet rundt som en prop, og der var megen bumpen og råben, men alle hjælper alle med at fortøje, så der var ikke større uheld. Vejret er lunt med en del sol. Ingen problemer ud af slusen, så vi var ude af slusen og på vej ind i Enkhuizens havn kl. ca. 14. I denne store lystbådehavn skal man sejle helt ind og finde en havnefoged, han står med et kort over alle havnens pladser og anviser så en bestemt plads, hvorefter turen går ud igen på jagten for at finde den pågældende plads. Det var igen en ny prøve for alle pengene, at manøvrere Havhunden rundt i den tæt belagte havn. Vi
skulle igen udad på en af de yderste broer for enden, men der er faktisk mange steder, vi kan ligge, selvom vi er 6,53 i bredden.
Det gik nemt og der var mange, som ankommer efter os, så hundene opfattede det som ren underholdning, masser af aktion lige omkring os. Vel fortøjet blev der landgangstur i den travle havn med rigtig mange gæster og skønne dufte af mad i næsen. Tilbage til vores egen frokost og kikke på ankomsten af både i alle størrelser og mærker. ”First”, ”Bavaria” i mange størrelser, ”Halberg Rassy”, andre mindre flerskrogsbåde, men ikke flere ”Lagoon’er” udover os. 20 Euro i havnepenge, men her er alle faciliteter incl strøm i rækkevidde for vores korte ledning..
Vi fik Havhundens navn sat på. ”Skansetryk Søren” havde nået at få fremstillet nok et sæt navne og hjemhavn, som Lars havde fået overdraget på en rasteplads ved Kolding, da han var på vej til Amsterdam! Søren havde trods ferie sat himmel og jord i bevægelse for at nå det. Jeg havde ringet til Søren, da vi mistede det første i blæsten i Sable d’Olonne og klaget min nød! Vejret holdt sig så pænt, at vi kunne indtage aftensmåltidet udenfor i cockpittet. 
2-3
Forinden var Lars dagens
mand, da han reddede storfaldet på den kølbåd, der havde lagt sig udenpå os. Faldet var ved et uheld smuttet
fra dem og røget helt op i masten i en uopnåelig højde. Lars riggede en bådshage og navigationslineal taped sammen og hejst op i bomdirken, så de kunne snoes om hinanden og derefter trækkes ned på rette plads.
Stor applaus til redningsmanden fra de omliggende både, som interesseret havde fulgt foretagendet. Fortjent biksemad med champignon og spejlæg.
Afsluttede dagen med sen aftentur kl. 23 og så til køjs! Vi har nu sat tempoet ned til ferieniveau ovenpå mine første non-stop sejldage, så det er helt OK.
Søndag 29-07-07
Sov fint, selvom der var fyldt i havnen. Men ingen havne-larm og ballade. Vi stod tidligt op for at komme til Harlingen, så vi derfra kunne sejle ind i det hollandske kanalsystem, indenom De vestfrisiske Øer mod Dokkum og Lauwersmeer. Vejrudsigten for Nordsøen melder stadig NNV styrke 7 (14-17 m/s), så vi valgte at sejle igennem kanalerne til Lauwersmeer. Med en dybgang på 1,15 m kan vi nu ikke, som i Havkattene, komme over 2 stk Wantij eller Wattenhoch, som tyskerne kalder det, i eet højvande. For at komme hurtigst til Harlingen skulle vi ud af Ijselmeer ved den store sluse ved Kornwerderzand, sejle 7 sømil i Vadehavet med tidevand, dreje ind i Harlingens havn, og ind gennem en sluse der, som bringer os ind i hovedkanalen mellem Harlingen og Emsen.
Vi nåede fint til Harlingen og satte derefter kursen mod Dokkum ved at dreje ind i Leuwardens gamle voldgrave ad en sidekanal i retning ØNØ, senere Ø. På turen igennem Leeuwarden er der et utal af broer, hvor man betaler for gennemsejlingen i bidder. 6 Euro, 2 Euro osv. Derefter gennem det flade landskab med marker og store hollandske bøndergårde med store mængder af kreaturer, heste og får. 
2-4
Når hundene skal luftes, lægger vi bare til ved kanalkanten ved et egnet sted.
Vi havde valgt Dokkum, da vi ikke er så vilde med alt for megen bystøj. Der er ellers mange steder på turen, hvor man kan fortøje. Vi endte dog ved en restaurant i Wyn (frisisk: Wijn, udtales ”wain”), hvor ejeren selv kom ud og hjalp med at fortøje, og samtidig besluttede vi at spise her. 
2-5
Restauranten har
en del stjerner og simpelthen sin egen tillægningsbro til kunderne, 2 m fra restaurantens terrasse. Der var fisk på menuen, og det var hjemmerøget laks med cremet sauce,pinjekerner, bønner, gulerødder, løg og en salat/rabarber kompot. Desserten var en blandet is til Lars og til mig ost af forskellig slags med flûtes og kiks. Sct. Emillion på vinkortet. Jeg bestilte, mens Lars gik tur med hundene.
En skøn aften med solnedgang og fyldt spisested med lokale glade gæster og senere en super køje at sove i! Dog afbrudt af én gang op midt på natten, måske fordi det var fuldmåne? Faldt hurtigt omkuld igen.

Mandag 30-07-07
Vi sov til 7.30 og vågnede til en dag med skiftende sol, skyer, og regn og stadig blæst. Vi gik en fin tur mellem to byger efter, vi havde været i brusebad i båden og fået morgenmad. Der er bare vidunderlig grønt med duftene af land, kvæg, heste, ænder og fårene med deres lam. Hundene havde rigeligt at snuse til på denne tur. Afgang fra vores nat fortøjningssted kl. 10, så vi kan være i Dokkum senest kl. 12, hvor Ronald og Marijke (ældste datter af Nico Boon), venner fra Lars ungdom, vil møde os. Lars har allerede mødt dem på vejen herned med hundene, og de ville frygtelig gerne se såvel båd, som mig selv! Vi opdagede dem i fuld gang med at fotografere os komme sejlende igennem nok en vippebro. De kom ombord i Dokkum, hvor vi skulle vente 3 kvarter, inden nok en bro ville åbne.
2-6
I Dokkum sejler man også gennem de gamle voldgrave rundt om byens centrum.
Vi fik tiden brugt med snak, kaffe og vise båd frem. Marijke medbragte egen avl af både agurker og tomater foruden vindruer. Hun har et drivhus, hun elsker at være i! Vi aftalte at spise sammen næste dag i Oostmahorn, hvor de ville køre op fra Groningen, hvor de bor. Der er mere kuling undervejs, så foreløbig vil vi blive herinde i læ så længe som muligt for at undgå Nordsøens bølger i nordvestlig kuling! De to sejlede med på et lift gennem yderligere 2 broer, inden de skulle videre til en aftale i Amsterdam om aftenen. Videre af de snoede kanaler ud til Lauwersmeer mod Oostmahorn i yderst skiftende vejr, af og til med voldsomme regnbyger piskende ind over os, afløst af tørt vejr, af og til med sol og med vinden ind bagfra!.
Vi ankom til Oostmahorn i forrygende regnstorm, hvor vi ikke kunne se en meter frem foran os, så det gav lidt råben og skrigen, da vi skulle lægge til, men det lykkedes - heldet må have tilsmilet os i de hektiske minutter, det stod på. Vi lignede to våde rotter eller druknede mus. I Oostmahorn var vi 3 gange i 2002 med SHAMOO, og Lars har været her flere gange før, både i Havkat 18 og 27. I havnen er der hjemmehørende 20 store flerskrogsbåde (heraf 1 Lagoon 380), men om sommeren er der god plads, for de sejler som regel sommertur i danske farvande.
Ro på, mens vi venter på opklaring. Igen en dag med øvelse i både motorsejlads og lægge til i storm uden sigt Tricket er at huske, at motorer og propellere sidder agten for rorene, så man kan sejle sidelæns ved at gå svagt fremad med den ene motor og kraftigt bak med den anden, når rorene er drejet rigtigt. Ved alm. havnemanøvrer låser man rorene i midterstilling og bruger motorerne. Godt at kunne sætte sig i kahytten, hænge det våde sejltøj ned på toiletterne og så sætte lidt varme på, mens vi fik en velfortjent drink, mens madlavningen stod på. I dag koteletter med tomatsalat bestående af
tomaterne fra Marijkes drivhus, små forårsløg i skiver og med et drys af krydderurter og til sidst feta på toppen. En af de fine ting netop med 380’eren er den gode kontakt mellem salon, pantry, cockpit-spiseplads og styreplads. 
2-7
Så fik vi besøg af Nico Boon, en gammel hollænder fra Lars ungdomstid (1978) og Marijkes far. Han sejler
en af Lars’ Havkat 18, men ikke alene mere. Han er plaget noget af en form for Parkinssons syge. Han går vildt op i en fuldstændig urealistisk forsimplet måleregel for flerskrog i Holland, og ville frygtelig gerne diskutere den med Lars, som bliver træt bare ved tanken, så det fik vi forhindret ved small-talk under hans besøg, uden at komme ind på hans kæphest.
Der kom med jævne mellemrum stormfulde regnbyger, inden vi gik til ro efter afskeden med den 80-årige Nico. Vi planlægger at ligge her i Oostmahorn i morgen, så Ronald og Marijke er inviteret til frokost. Det passer også med vejrudsigten, der skulle give bedre vejri overmorgen til at fortsætte sørejsen. Sendte sms til Helle og Leif, der nu er nået til Bogense på vej ned gennem danske farvande, og de melder, vejret er lige så
elendigt der, som vi beskriver herfra. Vi morer os over kommunikationen over sms! 

Tirsdag 31-07-07
Kl. 6 om morgenen skulle Choko absolut i land, og så på vores overligger dag, hvor vi ikke ligefrem skulle op. Lunkent bad, da vi ikke havde en el-ledning, der var lang nok. Standarden er bare for kort, franske både fortøjer normalt med hækken mod broen, så vi har på ”indkøbsseddelen” flere småting noteret, nu kom extra forlængerkabel på! Ekstra knager til f.eks. viskestykker, grydelapper, karklude o. lign. Lige nu bruger vi håndtaget på gasovnen! Flere blokke til skøder er også på! Det var en dag med stadig tilbagevendende byger og kraftig blæst. Efter morgenmaden udrustede vi os til en tur med indkøb. Der er indenfor det sidste års tid skudt en færdig ferieby op her. Den er lavet i ”gammeldags stil”, så den ikke ser for afvigende ud i forhold til det eksisterende byggeri, så det så faktisk rigtig pænt ud. Forskellige malede huse med nyanlagte kanaler ind imellem, men i en helt anden kvalitet end Øer ved Ebeltoft. Her kunne der fiskes, udlejes både fuldstændig lige som i Volendam for et par dage siden. I den nye by fik vi handlet ind i dens lille supermarked, men måtte i læ for regnen flere gange på vejen hjem, hvor det lige passede med ankomsten af vores gæster. Så igen var vi ret godt tilfredse med vores kahyt, hvor vi kunne nyde frokosten. Så samlede vi vores sengetøj og håndklæder sammen, så vi kunne få startet operation storvask. Der var også til en finvask. Poletter kunne købes på havnekontoret. Heldigvis var der to maskiner lige ved siden af hinanden, så ind med det, mens vi gik ned til den nye by igen, da vejret var klaret op med sol ind i mellem. Hundene nød at fare af sted på diget sammen med os. Vi gik ind på den gamle restaurant, hvor vi fik kaffe med en æbletærte og flødeskum! Fra stedet er der en skøn udsigt over havnen og til slusen ved Lauwersoog,og den skal vi passere ud mod Schiermonikoog, en af de hollandske frisiske øer, inden vi kommer helt ud i Nordsøen igen. Der var gået kuk i vaskeriet eller nærmere, det er nødvendig at stå og holde øje med tælleren. Man kan ikke komme mønter i på forhånd, så den ene vask var ikke blevet vasket, så det gav ventetid, da der var flere, der havde fået samme geniale idé med at vaske netop denne dag. Så projektet kom til at strække sig over det meste af dagen, inden vi endelig kunne få tøjet op i blæsten på søgelænderet. Det tørrede heldigvis hurtigt i vinden og eftermiddagssolen, som var kommet frem på himmelen. Ikke flere byger den dag!
Koteletter på Cobb-grillen med paprika og grønt til, hvorefter det atter blev tid til at gå til ro, efter en tur igen med vovserne. Vi skal tidligt op, så vi ikke skal vente for længe på at komme igennem slusen, hvor der kan være lang kø af både, der skal passere. 

Onsdag 01-08-07
Vågnede til fint men noget køligt vejr, og vi kunne allerede se, der var ved at være leben ovre ved slusen. Vi kom også til at vente en omgang selvom vi var der tidligt - kl. 7. Klokken var 7.30, da vi kom igennem og straks satte kursen mod Borkum, som er den første af de tyske frisiske øer med en stor gammel marinahavn og flydekajer. Nu var vejret bare fantastisk med sol hele dagen, og vinden løjede og blev medvind efter vi var kommet over barren og ud i Nordsøen. Vi havde rettet os ind efter tidevandet, og det kom til at passe efter, vi var gået ud ved Schiermonikoog. På passagen gav det nogle ordentlige bølger i medstøm og modvind på det laveste stykke (barren) med kurs NNV, men det var heldigvis af kortere varighed, og behageligt, da vi var kommet ud i det store vand og kunne falde af mod øst. Så vågnede hundene op igen, de er ikke så vilde med 2-3 m bølger, men bliver ikke søsyge, de ligger bare og trykker sig og sover fra det! Borkum ved frokost tid, og det er den samme lille havnefoged som i 2002, med hestehale og en pudsig motorcykel tingest. Han forstår og taler et udmærket gebrokkent dansk, som han villigt brillerer med, og han er meget hjælpsom og velmenende. Jeg kunne lægge mig på for trampolinen med næsen i vejret og få en middagslur efter at have læst lidt i en af bøgerne fra vores skibsbibliotek!
Der er nogle pragtfulde græsarealer, hvor Nero og Choko kunne strække ud i vildt løb frem og tilbage!
Biks og i køjen, for vi skal op med tidevandet igen, så vi kan få medstrøm, når vi er ude af havnen og kan sætte kurs mod Spiekeroog, den sidste af øerne, inden vi så tager retningen mod Cuxhaven.
Torsdag 02-08-07
Igen op kl. 6, og af sted med det samme efter lidt vand i hovedet og en omgang tandbørstning. Morgenbrød fra havnefogeden, da vi var kommet et stykke vej, efter autopiloten var sat til, og alt gik som smurt, så vi nåede uden det store besvær øen. Der var overfyldt, så vi fik anvist en kajplads langs en mole. Spiekeroog har ingen af os været på før. Det er en dejlig lille ø med masser af skønne små spisesteder, så den trækker virkelig turister til. En slagter fandt vi også på vores obligatoriske gåtur, så der blev indkøbt bøffer og kalkunbryst. 
Atter skyet eller nærmere diset, og så skulle der ellers byttes rundt på bådene, synes havnefogederne, så de fik det, som de syntes, det skulle være. På diverse hjemmesider ku’ vi senere se at havnefogeden blev kritiseret for at være sur og krakilsk, men det syntes vi nu ikke. Så kunne vi selv få ryddet en smule op med spuling af hundehår, syntes vi selv, alt var ok. Bøfferne på grillen med grøntsager i rillen på Cobb-grillen. Her ligger de så og bliver stegt i saften fra kødet, tilsat et skvæt rødvin og champignon. Så kunne vi ellers opleve ebben sætte ind – eller løbe ud. Der er omkring 3 meters forskel på ebbe og flod, så efterhånden lagde den ene båd sig ned efter den anden, og på stolpen ved vores mole kom der store østerskolonier til syne (de nyindvandrede Stillehavsøsters). Bøjerne lægger sig på siden uden vandet til at holde dem flydende, og den faste afmærkning står på land. Ungerne nyder at gå på den mudrede bund, når vandet forsvinder, og selskaber går på vadehavsvandring med naturvejledere. De dukker op lige med det
samme, de kan komme til at gå der. Drengene bliver smurt ind i mudder, slik, finkornet ler. En oplevelsesrig aften i første parket som tilskuer.
Fredag 03-08-07
Endnu tidligere op, nemlig kl. 5.30 ud fra havnen, så nok engang morgenmad, da vi var kommet godt ud med tidevandet. Så kom vi igen ud i ret høje bølger med vinden lige ind i masken og gamle bølger fra den blæsende periode, alle udsejlinger mellem øerne vender nemlig nod NNV. Det blev bedre, da vi fik lagt
kursen mod Cuxhaven og fik vinden bagfra. Vi var der allerede fortøjet kl. 13.15, selvom her også var noget overfyldt, fordi det generelt har blæst meget i den forgangne periode. Plads for enden af en bro, hvor vi blev hjulpet af en kølbådsejer med en ”Jeanneau"! Igen er solen kommet frem, så nok en gang klatvask i blød. Vi venter Sanne og Kim med deres børn i aften, så Elisa og Philip kan være med denne sidste uge af ferien. Nok en stor græsmark, hvor dyrene kan fare rundt med 100 km i timen og få afreageret. Så en lur, da de kommer sent, og vi atter skal op tidligt med afgang kl. 6. Fik igen vasket og pudset lidt på Havhunden, så den er præsentabel, når der kommer gæster. Væk med potemærker og flere hundehår. Frugt, kiks, te, så venter vi med at spise til familien kommer. Men den planlagte færge var fyldt 2 biler før dem, så de måtte pænt vente til næste afgang 1½ time senere, så det blev sent, inden vi kunne få mad.
Grillkoteletter i fad, så det kunne varmes, når de kom. Det blev natmad kl. 23.10, Lars havde dog opgivet og var tumlet ned i køjen. Alle til køjs efter opfyldning af lageret af mad, som Sanne havde medbragt, så hurra for vores store køleskab og stuverum under cockpit sædet til ting og sager. Pølser, leverpostej, rugbrød, skinke og saftevand. Båden blev synet overfladisk af vores familie i mørket, inden vi kunne begynde på 5 timers skønhedssøvn. Vi skal op kl. fem, halv seks for at fange det medløbende tidevand mod Brunsbüttel og slusen, indsejlingen til Kielerkanalen. Tidevandsforskellen er her 3½ m, så vi gider ikke modstrømmen trods motorkraft.
Lørdag 04-08-07
Pyha op kl. 5 er nu tidligt, men nødvendigt. Vi fik sat morgenmad på bordet, så Sanne og Kim havde lidt i maven at starte på til turen hjem til DK. Nu kunne de i dagslys også få et bedre indtryk af ”Havhunden”. En hektisk morgen må vi sige, jeg havde nærmest på fornemmelsen, at de blev smidt som anden bagage på broen, hvor vi lå fortøjet. Det samme gjaldt den kølbåd, der havde lagt sig udenpå os i nattens løb. De blev ikke fredet, selvom de var kommet meget senere, end da vi gik til køjs. Vejret er køligt, let overskyet, helt stille, så motoren fik lov at gå hele vejen til Brunsbüttel, hvor vi ankom kl. 8.45.
Philip var vågnet, da vi kom til slusen. Samtidig stiger temperaturen, så det bliver varmere i takt med vinærmer os tiden for den sidste del af sejlturen i DK. Philip hygger sig med at læse for mig, hjælpe med at sætte hynderne på cockpit bænkene, så vi sidder behageligt til hans morgenmad og vores formiddagste. Elisa er først vågen kl. 11, hvorefter hun sætter sine ting på plads i sin kahyt. Hun nyder den gode plads, hun  og er vild med at kunne se ud ad det store skrogvindue! Vi fylder diesel på lige inden for slusen, hvor vi for 5 år siden, fik tankpasseren til at køre os rundt i byen efter benzin. Det bliver bikini og shorts vejr, så nu stønner hundene af varme.
2-8
De nyder roen og det at have fået flere
medlemmer til flokken. Philip og Elisa spiller terninger ved cockpitbordet. Kl. 13 er det frokost, og vi regner med at anløbe Rendsburg kort tid efter. Her skal vi møde Helle og Leif, der virkelig har været på langtur, startende med flerskrogstræf i Norge, derefter ned langs Jyllands kyst i det samme blæsende møgvejr, som vi har oplevet på det meste af vores tur..
”Løberen” lå der allerede ved den sydlige bro, tæt på restaurant Riverside, da vi sejlede ind, og vi fik plads bagved dem. I Rendsburg er der altid hyggeligt, vi ligger langskibs ved en træbro i læ af træerne og tæt på en lille park, som man går gennem for at komme til byens centrum.Leif og Helle kom selv lidt efter, nyvaskede fra brusebad. Stor gensynsglæde og så en nøje inspektion af vores nye båd med kommentarer, blandet med begejstring og kærlig mobning i anledning af anskaffelsen af ”morfarbåden”! Forfriskning i vores cockpit bestående af vores sidste franske dåseøl i fint vejr.
Nero og Choko var også ellevilde ved gensynet. Vi fik det sidste af vores frokost, mens Helle og Leif tog til byen for at købe ind. Vejret fint, så mon ikke vi er heldige at få lidt sommervejr til den sidste uge af ferien? Vejrudsigten tyder på det Fælles aftensmad bestående af koteletter at svin og kalkun, med grøntsager, salat, kartofler. Sundhedsvin Merlot fra vores 10-liters dunk. Alle var trætte ovenpå dels den lange tur fra Cuxhaven, dels de nye
passagerers tilvænning til sejlerlivet, så vi gik rimelig tidligt i seng. 

Søndag 05-08-07
Choko har ikke været helt tæt i nat, så vi skulle nok have haft hende en ekstra gang i land, inden vi lagde os til ro. Tæppevask under vandhanen på broen, efterfulgt af luftetur. Lars stod for dette, mens jeg gik til byen via den nye havnefront. Der er blevet lavet rigtig meget om med en bred, bred flisebelagt front langs vandet. Herfra kan man så komme op i byen, og der kan køres med bil helt ned til lystbådehavnen. Da jeg kom ind i byen, var der lukket i samtlige de bagerbutikker, jeg passerede. Jeg endte i en morgencafé, hvor en meget venlig ung dame bevilgede mig 6 nyvarmede brötchen af dem, hun ellers solgte til spisende kunder. Jeg ventede 3 min., til de kom ud af ovnen, så jeg kunne hjemføre de helt varme brød til vores fælles morgenmad. Kl. var blevet 8, så alle havde fået en god nats søvn. Ved skippermøde besluttede vi at sejle til Marstal, som vi alle havde gode erfaringer med, så det var afgang
efter maden. Et sandt inferno af både tank- og sportsbåde mødte os i Holtenau, hvor vi skulle betale for gennemsejlingen af Kanalen. Vi lagde os til gæstekaj, hvor vi forsøgte at få hundene luftet, men det var for primitivt for dem, de nøjedes med at strække benene og hilse på de andre, der også lå i venteposition til at kunne komme ind i slusen. Vi måtte vente to omgange slusninger, da der var rigtig mange af de store tankere, og de har ”forkørselsret” i forhold til lystbåde. Det gav rumlen fra Lars, der hader at vente, og så irritation over de, der snød indenom, gav en lille lokal tordensky over hans hoved Da vi endelig kom ind, var det som en af de første både styrbord for en stor floddamper. Alle hjælper til, så der kan stuves maksimalt af både ind i slusen. Der er dog flere sejlere, der er meget nervøse for at blive stødt og skrammet, så der lyder ofte advarselsråb. Godt med fendere afværger dog meget! 20 euro for gennemsejlingen. Philip er med til at fortøje og futte ned på flyde-gangbroerne i slusen og sætte fast. En god varme her i sluselæ.
Ude af slusen er vejret stadig super, så vores frokosten indtages på turen op gennem Kielerbugten i let østenvind i starten, så for motor i begyndelsen, men så kom der mere vind stadig fra øst- sydøst, så op med sejlene. Denne vind kom, da vi var godt fri af bugten, så det gik rask af sted, og vi kunne slukke for motoren. Helle og Leif havde bøvl med deres rulleforsejl, så det gik lidt langsomt for Løberen. Der indløb sms fra Helle, som havde ringet til havnefogeden i Marstal, så hun havde fået reserveret 2 katamaranpladser langs kajen. Det var ikke ”vores sædvanlige pladser” helt inde ved bro 9, hvor vi ”plejer” at kunne lægge os yderst! Fin sort tavle med kridtskrevet ”reserveret 2 Katamaraner 15 m”! Sikken en service! Betalte for begge både, så havnefogeden kunne komme hjem. 140 kr. for vores og 110 kr. for Løberen. Eneste problem var en lang distance til elstik! Vi må have indkøbt en ekstra forlænger, så problemet bliver løst. Vores elforsyning på batterierne går hurtigt ned, og vi har overvejet, om det er en fejl i monteringen, eller vi blot har overforbrug. Har nævnt det for Ole John, som har lovet at kikke på det. Alt det elektriske bim-bam tærer på batterierne: pumper til vand, lys, konverter til PC, køleskab osv. Der er nok, der skal have forsyning. Vi overvejer solceller, som på Shamoo, så vi ikke skal forstyrre med at tænde dieselmotorerne, når vi får alarmen. Ungerne spiller yatzy, og jeg er med en gang i mellem Vi er ved at vænne os til ”kun” at logge en fart på 6-8 kn i dette vejr, med max på 9-10 kn. Senere på sæsonen finder vi ud af at Lagoonen med en rigtige vind sejler ubesværet 13 – 15 knob på halvvind uden at være presset. Topfart har vi sikkert ikke prøvet endnu. Helle og Leif ankommer en times tid efter, men de har heller ikke ”snydt” med at sætte motoren til i Kielerbugten som vi, inden er kom vind. Hundene i land med alle mand og indkøb af is, inden aftensmaden bestående af biks blev indtaget. Rimelig tidligt i seng kl. 22.

Mandag 06-08-07
Hundene er skyld i meget - især, at vi ikke overhovedet sover længe, så op kl. 6.30 og af sted med dem på morgentur kombineret med indkøb hos bageren af friskt morgenbrød. Det er stadig dejligt vejr, så efter morgente og grovboller bagt i ”hjul”, beslutter vi for alles skyld at tage en frivillig overliggerdag her i Marstal. Vi ligger og lurer på, at andre sejlere forlader havnen, så vi kan flytte ud for enden ved noret, hvor vi før har ligget med udsigt til stranden og de små huse på tangen, der ligger som mole for det store vand udenfor havnen. Vi når alle lige i Brugsen på indkøb af grønt, skinke o.m.a. En studs til vandslangen mangler vi også. Med Leif som spejder over land, kan han meddele, at der er store super-forandringer derude. Der er bygget en ny bro 10 med en kæmpe kantet, men dog cirkulær platform for enden af broen. Efter meldingen bliver han sendt af sted igen, men nu som pladsholder for vores både. Helle er med os på havnerundfarten derud, hvor vi bliver modtaget af Leif. 40-50 m i diameter er platformen, og der er langt mellem pælene, så det er bare ideelt for os at ligge til med stævnen og en fortøjning bagud. På denne måde er der rigtig god plads til mange flere både. Den er blevet bygget sidste år, og der er gravet yderligere ud i bunden, så også kølbåde kan ligge der; 2,5 m’s dybde i bassinet. 
2-10
På platformen er der kombiborde med bænke, masser af elstandere
og lys, så her var der ingen problemer med at få ledningen til at nå. Her kom vi til at ligge helt perfekt med vinden forfra og solen i det rigtige hjørne. Philip strøg med Helle tilbage til Løberen, så han kunne være med på den lille tur herud igen. Han elsker det bare, der sker noget. Han hjalp med at få den næste båd fortøjet ved siden af os. Vi regnede ud på slump, at der snildt kunne være mindst 20 både af forskellig størrelse ved denne platform. En hollandsk katamaran, 41 fods Farrier, som vi også havde set i Rendsburg, kom senere og lagde også til ved platformen.
Senere ankom en Bayliner motorbåd til platformen. Vinden var taget til, så den høje båd var lidt svær at manøvrere, så lidt hjælp blev vel modtaget. Hans Jørgen Thyssen og Jeanette havde lige købt den og fået den fragtet hertil fra USA på dækket af en fragtbåd, og det var deres 1.båd. 4 børn tilsammen, hvoraf de tre var med, og inden længe havde Elisa, Philip og de tre fundet sammen. Så vi mærkede ikke meget til dem, bortset fra at alle skulle kikke på både og indretning. En skøn afslapningsdag i blæst og sol. Choko og Nero nød virakken med mange mennesker. Fik Hans Jørgen og Jeanette på besøg til en drink og hyggesnak – de kunne godt se, at de fik meget mere komfort i en catamaran, end i en motorbåd.
Hans Jørgen kan måske hjælpe os senere med at få bygget et vintertelt på metalrør til Havhunden. Han har eget firma i Åbenrå og har lavet flere af den slags telte med presenning over. Vi regner med at skulle ansøge Middelfart Kommune om tilladelse, inden vi går i gang, men det må vente til næste år.
 
Grillmad sammen med Helle og Leif, melon med skinke som forret, efter vores obligatoriske tur med vovserne. Snittede eller strimlede kartofler med chili til a lá Helle. En rigtig dejlig dag med ro på, og planlægningen for i morgen går op gennem Lillebælt til Paradisbugten
overfor Skærbækværket, som led i, at vi følger Løberen på vej hjemover. 

Tirsdag 07-08-07
En fin morgen med tur til bager tidligt, selvom blæsten ikke helt har lagt sig! Efter morgenmad fik vi besøg af besætningen på den hollandske Farrier 41, som de havde haft i 3 mdr. De skulle selvfølgelig se både Løberen og Havhunden! De fleste er meget nysgerrige efter at se Lagoon 380, og alle er enige om, der kommer flere og flere turcatamaraner til Norden i fremtiden. Der er kommet mere gang i interessen for denne type båd.
Stod ud af havnen i fint vejr efter visitten af hollænderne, og Helle og Leif havde forspring ved Avernakø og Lyø, undervejs fik vi afprøvet både gennaker og spiler, mens vinden blev mere og mere plat og aftog, men vi er ved at lære, at det er en motorsejler vi har købt, så til sidst tyede vi til hjælp fra en motor, da vinden løjede fra SØ. Philip og Elisa har gang i kortspil eller nyder afslapningen sammen med hundene i trampolinen; hundene har nu vænnet sig til roen i vores farvande, væk fra Nordsøens
mere voldsomme bølger.
2-11
På denne stille strækning kom jeg ud for en mindre skade, da jeg overså en totalt åben luge. Vi havde beordret udluftning overalt i det fine vejr, men ikke givet info nok til alle om det ”ulovlige” i at åbne helt, men blot lade stå på skrå 45o, så på vej rundt ved styrepulten for at hjælpe Lars med sejlene, overså jeg faren og tog turen lukt igennem lugen og bankede i faldet ryggen ned i kanten af lugen, og resultatet blev 2-3 løse ribben nederst på de venstre ribben af brystkassen. Dér hang jeg så, da jeg ikke kunne komme længere, indtil Lars fik halet heltinden op igen på højkant!
En Ibumetin og to Panodil og en stor stiv whisky gjorde efterfølgende smerterne udholdelige. Det blev en streg i regningen i det ellers stille vejr, og gjorde mig noget ukampdygtig den næste uges tid. Typisk sådan noget sker, når man er uopmærksom i stille vejr. Vi ville benytte lejligheden til at få luftet lugten af ny båd
ud! Hurra for husapoteket og whisky de næste par dage! 
Vinden forsvandt efter hånden helt, så stille af sted for motor, sammen med klap-sammen-frokost, læsning og vi nåede Kolding sejlklubs bro, og dér fik vi lov at lægge os, og da Løberen kom, fik den plads ude for enden. Her klatrede (for mit vedkommende næsten kravlede vi over til grillparty, jeg noget kulet ned af piller og sjusser (misbruger)! En fantastisk solnedgang og Cobb-grillen kom i gang nok engang. Under måltidet ser vi pludselig, at Choko har været udbryder-dronning. Hun var kommet ud af et af kahyttens halvåbne vinduer og ned på broen! Hun var godt på vej over til os på Løberen, hun mente i hvert
fald, der var for kedeligt hjemme på båden, når vi nu sad og hyggede os med mad et andet sted! Fik lukket hende ind igen med formaning om at blive, hvor hun var! Efter nok en skøn aften, kæmpede jeg mig i seng i selskab med min pille-ration, som suppleres én gang mere i løbet af natten. Det giver en kedelig lyd, når jeg vender mig, men lungen er ikke perforeret, og brækkede, løse ribben skal hele selv, så den foreslåede evt. behandling på skadestuen er nægtet. En elendig nat fordi det er svært at vende sig uden av i ribberne! 

Onsdag 08-08-07
Vi har planlagt at tage til Samsø efter morgenmaden, og da vi runder Kærmosevej, gør vi stop dér, afleverer snavset sengetøj og får depotet med smertestillende piller suppleret. Vi vil endvidere prøve at sætte ”Hvalpen” på i Daviderne. Vi har aftalt bare at sejle og så mødes med Helle og Leif deroppe.
Fik afleveret snavsetøj, vi har rigeligt med rent tøj til de sidste 4 dage, og udvekslet nyheder med Klavs, som passer hus. Så fik han også set nyanskaffelsen! Opgav dog at få jollen på, da vejret var slået noget om til pålandsvind ved vores bro. Fik lige besøg af naboerne Kirsten og Christian på båden, inden vi fortsatte turen. Vi startede med at krydse for sejl ud af Tragten i 3- 4 m/s fra ØNØ. Havhunden går ikke højt, men vi krydser nemt fra en helt ny Halberg-Rassey 40 med 3 salinger, (nok mest fordi besætningen ikke kan sejle, men det gælder jo de fleste turbåde). Men der er langt til Langør, så inden Bogense starter vi en motor. Med én motor ka’ vi holde ca 7,5 knob i modvind. Kun til havne- og slusemanøvrer bruger vi begge motorer. Store flokke af dansende marsvin omkring båden så nær, at vi kan høre dem puste ud igennem åndehullet! Det bliver mere og mere motor, da vinden bliver stærkere og retningen mere og mere kedelig. Ungerne spiller igen yatzy eller ser film på PC. En kort frokost i det noget kedelige vejr, dog ingen regn i syne. Langør kl. 17.30, vinden stadig NØ, så vi ligger fint ved Tangen uden for Langør – sejler ind på grund, ankeret i, og så er det ellers i land via vores hundestige foran med både unger, spand, fiskenet og hunde! Vi kan ikke komme så langt ind som med SHAMOO, men det kan lade sig gøre uden at få våde shorts, så de fik en omgang badning sammen med hundene. Jeg freder mig selv og min elendighed, mens alle morer sig på tangen.
Fik besøg af Anders Brandt på en Dragonfly 800, som han var på mandetur med sammen med sin søn. En øl og flerskrogssnak, opdatering af Fyn rundt, og videre i den dur! Han var imponeret over vores ture rundt om Fyn!
2-12
Aftensmad af den lette slags, så jeg igen kunne slappe af tidligt. Helle og Leif havde ikke kunnet slå vinden, så de var kun nået om på den anden side, så her kom vores fælles sejltur til at slutte for denne gang.

Torsdag 09-08-07
En meget diset morgen, så vi besluttede at vende mod Bogense efter vores morgenlandgang med hundene. Simon og Celina vil gerne med det sidste døgn eller 2, så vi har aftalt, vi mødes i Bogense. De bliver kørt dertil. Selvom vejret ikke er det bedste, er det rimelig lunt. Tåge med sigt på blot 50 m ved starten, men ret langsom opklaring. Der stadig nogen blæst, men heldigvis i den rigtige retning for vores destination. Undervejs ringede vi til Hanne og Jens for at invitere på middag. De har ferie og befinder sig i sommerhus i nærheden af Otterup, så det ville passe dem fint at køre til Bogense, så også de kunne få stillet nysgerrigheden med hensyn til Havhunden. Vi kom til havnen ca. 14.30 og fik fortøjet ved bro 34 i fint solskin og lunt vejr. Altid plads i Bogense! Nemt at få hundene i land efter den nemme tur uden de store strabadser og bølger. Igen hurtige klapsammenmadder med skinke, leverpostej og spegepølse, tomater og agurker. Stor gensynsglæde med igen masser af kommentarer til Lagoon 380, vores Havhund. Vi fik eftermiddags drinks og snak på båden, og derefter besluttede vi at spise alle på Marinetten på havnen ved slæbestedet.
Den var nærmest, og den havde plads til alle. De fleste andre madsteder var fyldte, da vejret nu arter sig vel med sol. Her ankom Simon og Celina med Sanne som chauffør igen. Menuen var bla. fyldt rødspætte, kylling og hertil en udmærket St. Emillion, sodavand til børn og alkoholfri sjæle. Desserten var is, og alle hyggede sig. Sanne kørte hjem lidt senere samtidig med Jens og Hanne. Planen er i morgen indkøb, inden vi tager turen til Æbelø og videre til Juelsminde. Sanne har inviteret på hjemkomstmiddag lørdag for alle, og det bliver på Kærmosevej, så vi ikke behøver at rokke os hjemmefra. Så kan vi i ro og mag få vasket.
Fredag 09-08-07
Morgenbrød hentet først kl. 7.30, herefter blev alle purret til morgenmad, opvask og bytur med indkøb i Fakta. Her er det store hit elektriske hvepse- og mygge ketsjere. De udløses på skaftet, så de insekter, der fanges nærmest kommer i den elektriske stol og lader livet promote! Afgang fra Bogense i lunt og skyet vejr med kurs mod Æbelø. Her lå vi for anker, mens vi fik spist frokost og de, der havde lyst tog en dukkert fra agterspejlets trappe. 19,5o var vandtemperaturen, så der lød lidt gispen og hvinen fra Simon, Celina og Elisa, da de sprang eller kravlede i! Hundene ville gerne have været med, men vi syntes, der var for dybt til at tage ansvar for at få dem op igen ad trapperne. Så gik turen mod Juelsminde med både motor og sejl. Der var mange både i havnen, men vi fik kringlet os ind på en kajplads tæt ved havnebad og toiletter. Grill mad på Cobb’en igen, og så en gåtur rundt i havnen. Her lå en anden Lagoon 380 i den tidligere færgehavn, og ejeren - en dansk/svensk mand - kom forbi for at udveksle oplevelser. Han var som vi på vej hjem efter at have hentet nr. 459 i Frankrig. Også han havde haft problemer med startboxene, og havde fået rådet, bare at kortslutte dem. Selv har vi ikke haft det mindste vrøvl med motorerne efter Amsterdam. Hygge med spil, alarmen bipper igen, når der bliver brugt for meget strøm- det kan ikke være rigtigt, så det skal rettes. På med motorerne i 5-10 min, så stopper det! Ole Kvist er her i havnen med sin motorbåd og har Christa og barnebarn med, så han dukkede op og fik en snak og en fremvisning! Ret så hyggeligt! Ungerne og Celina og Simon spiller og vi går til køjs, så vi er friske til sidste dags sejlads i morgen.

Lørdag 10-08-07
Denne morgen fik en uventet start kl. 5, da Choko skulle i land. Hun kunne ikke vente til søgelænderet blev åbnet, så hun prøvede at forcere de lukkede wirer med det resultat, hun røg i vandet til bagbord mellem kaj og båd, hvor Havhunden var blæst lidt fra land. Hun begyndte at svømme i retning mod tævnen, men vendte fint om, da Lars kaldte på hende fra agter! OP med forbenene på trappen og videre op på båden!
Ingen panik- kun en meget våd boxerhvalp med svømmetalent! Med lidt øvelse vil hun selv kunne komme op i båden via agterspejlets trappe, det er en rigtig god sikkerhedsting ved Lagoonen. Alle vågnede kort, men fik så lige en time mere på øjet, inden de blev vækket for alvor til morgenmad.
Igen lunt og ingen regn, så det er OK. Har aftalt med Ole Winterskov, at vi låner hans plads på bro 3, så vi ikke behøver flytte Shamoo på land, inden vi får den solgt. Det er rarere, at kunne tage en demo tur med evt. interesserede! Han vil sørge for den er fri, til vi kommer i dag. Problemfri sejlads hjemad, stadig ikke godt i ryggen, men pillerne er heller ikke sluppet op. Vi lagde til kl. 14 og fik det værste ryddet i bilerne, som Sanne og Kim var ankommet i. Start på oprydning i lynets hast, inden alle deltog i en fin frokost ombord. Der rigelig plads til 8 personer plus et par hunde i cockpittet!! Skønt med god plads i spidsbelastninger!
Min bror Bo og hans familie kommer i aften, så vi har aftalt, de kommer med til halvsen middag på Kærmosevej, så der bliver fuldt hus igen! Mens Sanne og co. drog af sted med vores vasketøj, tomme flasker, unger med bagage osv, fik vi tid til en storstilet rengøring af vores nye skib. 3 timer gik hurtigt, og i den tid blev der også tid til snak med kendte ansigter, der ønskede os rigtig meget tillykke med båden.
I morgen mere oprydning, men nu skal vi holde hyggeaften og fejre hjemkomsten med familien!
En skøn hjemtur med vores ”Havhunden” - luksus katamaran - Lagoon 380 - fik sin afslutning. Det er bare en skøn, skøn båd, og vi modtager gerne gæster til fremvisning! Har lige læst i Ingeniørens Ugeblad, at de kommende Klimaændringerne nu regnes som sikre: Vamere, men også mere regn og blæst; så det er godt med en Morfarbåd.
2-13
Om Havhunden:
Lagoon 380 premium owners version, byggenr 463, længde 11,55 m, overaltbredde 6,53 m, dybgang med
faste finner: 1,15 m, godkendelse: kategori A med 8 personer, vægt 7200 kg med udstyr, men ex besætning,
storsejl + genua: 78 m2, motorer: 2 stk Volvo Penta 30 Hk med foldepropeller, Limbo-10 catamaranjolle
(kaldet ”Hvalpen”) i davider, forhandler: www.catamaran-yachting.dk

Sidst opdateret 19. december 2007