imm2017.dk       Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside                          IMM 2009   

                                                                                                      

                                              

Optakten til dette års FynCup var ikke som sidste år. Vi har nu sejlet båden et år og trimmet den, lært den og kende, fundet dens stærke/svage sider og tillige bestilt nye sejl, til levering først i juni. Vi er klar.
Torsdag sejlede Nico og Jørgen båden til Bogense med afgang fra Kolding kl. 11.00 og ankomst kl. 14.00. Vi skulle traditionen tro samles inde ved slæbestedet. 
De andre både kom løbende hen af eftermiddagen og John L. Rasmus G. Rasmus J. som var på holdet var der også. Kl. 19.00 samledes vi (alle flerskrogssejlere) i restauranten for spisning og røver historier, som er anden del af traditionen.
 
I ugen op til havde DMI – Windfinder mm. lovet vind lige fra 2 til 12 sec/m men vi kunne nok se at det var ikke i den svage ende vi skulle sejle. Hmm. Kl. 9.00 var der skippermøde, vi skulle rundt om bagbord. Vinden skulle være 8 sec/m ved start øgende til 12.
 
Vi havde fået de nye sejl kl.8.30, men kunne konstatere at storsejlet ikke kunne bruges, så på med det gamle, og ud til start. Der var drøn på - allerede inden start lavede vi den første ”nosedive”, og 2 andre trimmaraner sejlede sammen…
Vi havde første reb i storsejlet og den nye fok, der skulle ikke mere sejl på.
 
Starten er gået og vi kryds lænsede mod strib. Angel (VX-40), Orbit (F28 tri), Dragster og Barracuda var bagved og Boldsen (Seacart30) var foran, det er dem vi er i løb med.
Farten var ikke under 20 knob, nærmere 25 vi hentede ind på Boldsen, men VX’n satte genakkeren og gik derfor dybere end os og kom forbi. Halvvejs til strib var vi kommet for langt fra land og ud i større bølge hvor vi lavede anden ”nosedive” hvor vi gik helt i stå. Spændende at sidde oppe i luften med begge ror ude af vandet, og vente på at den beslutter sig for at komme ned igen. Orbit havde nu sneget sig forbi men vi hang på og afstanden blev mindre, lige ind til en dobbelt ”nosedive” foran en halv stor X’r - jeg tror nok de fik spærret øjnene op.
Efter Strib fyr gik det i fuld spring mod broerne hvor vi satte max fart på 26.3 knob ifølge GPS.
Ved Fænø var der en stor tanker vi ”fulgtes” med, 4 gange skulle vi igennem hans hækbølge da vinden var meget ustabil. Efter Gl. Ålbo kosten kunne vi slække lidt på skøderne og trække fra tankeren og vi var lige i hælene på Orbit.
Vi skiftede til mindre fok ufrivilligt, da den nye blev revet ud af hulkilen. Efter Bogø var vinden tiltaget til 12-14 sec/m og vi kunne lige holde Helgenæs oppe. Ved Assens lavede vi anden reb i storsejlet men efterfølgende kunne vi se på bommen at den var ved at revne, så frem for følge skader, kunne vi tage storsejlet ned, vende om og sejle hjem for fokken. Nedtur…. For f.... !!/!#¤^+!!
Vi vidste fra starte vi stod over for en enorm udfordring med båden i denne vind. Den er ikke egnet til vind over 10 sec/m så at vi kunne styre tøjlerne og sejle i 14 er ret flot.
 
Vi var i Kolding ved 19 tiden pakkede sammen og vi kørte alle tilbage til Bogense for at tage imod de andre. E. Filsø i Angel – der er en helt ny VX-40 kom i mål kl. 00.32.48 det vil sige 10.06.48 efterfulgt af Orbit, 1½ time efter og Boldsen 3½ min derefter. Dragster 3t12min derefter.  Barracuda udgik også med et knækket storfald syd for Fyn.

Se beretningen med billeder på www.starsandstripes.dk
 

Sidst opdateret 11. juni 2008