Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside                             

                                                                                                      

                                              



Historien om ’International Multihull Meeting’ forkortet til IMM.

Af Jannik

Stiftende møde.
I 1976 afholdtes et styremøde ved Gøteborg, hvor IMM udvalget blev dannet. Deltagerne i mødet var Helge Ingeberg (som havde taget initiativet til mødet) fra Norsk Flerskrog Sejlklub, Bengt Hellquist fra Vaestkustens Flerskrogsseglare og Ib Jensen og Lars Oudrup fra Danske Flerskogssejlere.

Her blev det aftalt, at der hvert andet år skulle afholdes et træf for Flerskrogsbåde. Arrangementet skulle gå på skift mellem de tre flerskrogsklubber. Det første stævne, 1977, blev overladt til Vaestkustens Flerskrogsseglare.
Vaestkustens Flerskrogsseglare, baseret i Gøteborg, var en underafdeling af Sveriges Catamaran oct Trimaran Seglara (SCTS), som var mest dominerende i Stockholmområdet.
Man mente, at det var fornuftigst at nøjes med at satse på området fra nedre mellemøDanmark til Oslofjorden og Gøteborg således, at ingen af de tre klubbers medlemmer skulle sejle alt for langt. Alligevel deltor der adskillige både fra Stockholm og Finland.

I 1985 kom Multihull Deutchland (Vest) Tyskland, med i turnussen.
Tyskerne havde virkelig bakket op om IMM, og havde ytret ønske om at være med i arbejdet.

I 2001 eksisterede Vaestkusten Flerskrogseglare pludselig ikke mere. Moderklubben, Sveriges Catamaran och Trimaran Seglare tog over og kom med i turnussen i stedet.

IMM 2005 fandt sted i Riga. Letterne ville så gerne prøve at lave et IMM. De organiserede et fremragende stævne. Men det blev ikke aftalt, at de skal være med i turnussen.

Stævnernes form og udvikling.
Det primære i stævnerne skulle være selve det at se andres både og møde andre flerskrogssejlere. Publikumsvenlig kapsejlads skulle også finde sted. Stævnerne skulle naturligvis annonceres således, at mange mennesker kunne få lejlighed til at se, hvad flerskrogsbåde i grunden var for noget.

Den gang var ukendskabet til flerskrogsbåde nemlig meget stort. Mange (ikke alle) sjelere – og havnemyndigheder – mente, at de ikke var ”rigtige både”. Modviljen var omfattende – og i enkelte tilfælde – direkte fjendtlig!
Efterhånden har meget ændret sig. Flerskrogsbåde er i høj grad blevetkostbare og avancerede produktionsbåde og anerkendt som værende særdeles anvendelige og sødygtige fartøjer – både til lyst- og erhvervssejlads.
Flerskrogsbåde er ikke lægenre udelukket fra de større kapsejlader (næsten) og køl- og flerskrogssejlere taler generelt pænt om og til hinanden.

Ånden i IMM skulle bare være afslappet og overbærende. Klubberne ville ikke ind i et prestigeræs, hvor det gælder om, at det ene land skal overgå det andet i prangende (og dyre) indslag.
Stævnerne er blevet justeret noget med tiden: Der er blevet eksperimenteret med varigehden ligefra en hel uge til bare fra fredag til søndag.Til sidst blev perioden fastsat fra torsdag til søndag. Hvornår på sommeren IMM skulle foregå har der været mange forslag – det skulle jo afpasses efter de enkelte landes ferieperioder.

Det er vigtigt at få et godt samarbejde med den lokale sejlklub, turistbureauet, havnemyndighederne, handelssanden, politikere, presse og TV og – ikke mindts –velvilllige sponsorer!

Konklusion
Udviklingen har været en fornøjelse!
Der har været over 10 deltagende flerskrogsbåde til flere af stævnerne.
Der er også kommet mange aktiviteter til.

Det er svært at fremhæve nogen stævner fremfor andre. De har alle været gode, men forskellige.

Så her er en liste over 30 års succes:

Alle IMM’er som Norge, Sverige, Tyskland samt Danmark har samarbejdet om.
Hvert IMM har været omtalt i medlemsbladet. De fleste er angivet nedenfor

IMM77 Hönö Klåva, Sverige omtalt i DF-blad nr. 2
IMM79 Bogense, Danmark omtalt i DF-blad nr. 5
IMM81 Stavern, Norge omtalt i DF-blad nr. 8-9-10-11
IMM83 Ockerø, Sverige omtalt i DF-blad nr. 12-14-15
IMM85 Bandholm, Danmark omtalt i DF-blad nr. 21-22-23-24
IMM87 Stickenhørn, Tyskland omtalt i DF-blad nr. 27-28-29
IMM89 Horten, Norge omtalt i DF-blad nr. 32-34-35
IMM91 Øckerø, Sverige omtalt i DF-blad nr. 38-39-40-43
IMM93 Ishøj, Danmark omtalt i DF-blad nr. 46-48-49-51
IMM95 Alefaer Rügen, Tyskland omtalt i DF-blad nr. 50-51-53-54-55-56-57
IMM97 Sandefjord, Norge omtalt i DF-blad nr. 61-62-63-65
IMM99 Æbeltoft, Danmark omtalt i DF-blad nr. 69-71-72-73-74
IMM01 Karlskrona, Sverige omtalt i DF-blad nr. 79
IMM03 Wismar, Tyskland omtalt i DF-blad nr. 89-91
IMM05 Riga, Letland omtalt i DF-blad nr. 95
IMM07 Frederikstad, Norge omtalt i DF-blad nr. 98
IMM09 København, Danmark omtalt i DF-blad nr. 100-...

Denne artikel er oprindelig bragt i juni 2008

Fortsættelsen af listen kan ses under afholdte IMMs
 

Sidst opdateret 16. december 2020