Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside

Fyn Rundt fra Bogense 1. juni – 2. juni 2007.
Denne tur er 10 års jubilæumstur og sidste kapsejlads i vores katamaran ”Shamoo”. Det er 10 år
siden, vi fik hende og alle årene har vi sejlet med på denne kapsejlads.
Som ”afløsning” har vi har købt ”morfar-båd”, som læsere af flerskrogsbladet har kunnet erfare i
det seneste nummer. Det er en Lagoon katamaran, en udpræget turbåd, hvor vi har valgt mere
komfort end den, vi har nu i Shamoo. Vi skal sejle den nye båd hjem fra Frankrig i vores
sommerferie i juli måned, men det skriver vi mere om, når den tid kommer.
Torsdag aften sejlede Lars og jeg som sædvanlig båden til Bogense fra Middelfart vindstille i
starten, mindst 6 m/s modvind i Tragten, aftagende vind mod Bogense. Ankomst til havnen 22.30,
hvor vi fik plads tæt på mastekranen udenpå Tusindfryd, Omega 34, i den ellers godt fyldte havn.
Leif Skov på Løberen var allerede ankommet og i god tid, så den lå lige først for ved havnekontoret.
Vel fortøjet fik vi en kop kaffe ombord på Løberen, inden vi kørte tilbage til Fredericia med vores
chauffør Klavs, som også skal passe hunde og hus, mens vi sejler.
Medskipper Anker Christensen fra Vonsbæk (Trident ejer) kom til Kærmosevej 20 fredag kl.10, og
derfra tog Lars, Anker og undertegnede til Bogense. Hanne Ovesen, vores 4. ”mand”, var allerede
på Shamoo, da vi ankom kl. 11. Som sædvanlig er mindst 50% af mandskabet af hunkøn.
Anker måtte den obligatoriske tur op i masten, så vi var sikre på, vi kunne få lyset til at virke om
natten.
Frokosten, inden vores start kl. 14, var Hannes super sandwicher med ost og skinke, sennep og
salat. En enkelt dåseøl til. Solskin, lunt vejr og en god ØNØ vind på 5-6 m/s tegnede godt. De først
startende både havde alle spiler sat på efter starten, så det var et flot og farverigt syn.
16 tilmeldte flerskrogsbåde er rekord gennem flere år, så der var 3 løb for gruppen.
1. løb består af 4 stk. Dragonfly 800, som måler overraskende forskelligt.
Vi var i andet og største løb med 8 både sammen med bla. Jens Quorning i hans nye 35-er, bror
Erik Quorning styrede en ny 920 Extreme, og Multiply og Cayenne er gamle kendinge. Sidste løb er
racerne som måler over 1,0 – de sejler meget hurtigere end os, og har ofte helt andre vindforhold, så
dem kan vi ikke sammenligne med. En god start for alle kl. 14, og som på de andre både kom vores
spiler også op med det samme. Vi sejler dybt med vores symmetriske spiler og spilerstagsejl, alle de
andre har asymetriske og går højere.
I Tragten tager vi fejl af strømmen, og Jens Quorning kommer hurtigt ligeså meget foran os, som vi
var foran ham udfor Båring Vig. Den nye Lillebæltsbro blev passeret kl. 16. Stadig med spiler gik
det videre mod Den gamle Lillebæltsbro og Fænøsund med meldepunkt. Vi var fremme ved 17-
tiden. Spileren stadig på og vi kunne logge fra 8-10 uden problemer. Vi gik sammen med Jens
Quorning og hans Bluefly øst Bogø, hvor der i modsætning til ydersiden var vind. Vi erfarede
senere, at der var flere, der gik i stå i 1½ time på ydersiden. Vi fik igen kontakt med hovedfeltet af
kølbåde, da vi kom ud fra bagsiden af Bogø.
Undervejs mod Helnæs og fyret har vi langsomt halet ind på Jens igen, og så det blev det tid til
aperitif, mens jeg fik rigget maden til! Den var i år en formidabel kylling i karry med kartofler og
grøntsager, og maden blev sat til livs med stor appetit. Time Out (Erik Quorning) overhaler os
langsomt til luv, men kommer for langt under land, så først nede i det Sydfynske kommer han
rigtigt forbi. Vejret var stadig lunt, så først ved 21-tiden var det nødvendigt at få lange bukser på.
Mod Horneland for spiler, Barracuda, som gik vest om Bogø, tabte en del på det, det samme gjorde
Dragster, som nu først er ved at indhente os. Lanternen virkede, da der blev tændt kl. 22 på vej ind i
Svendborgsund. Jens Quorning bag os, indtil visamtidig skulle krydse under Broen. Der krydsede vi
samtidig igennem for svag vind og medstrøm. Meldepunkt 23.30 i Svendborg, ingen grundstødninger
i år, gode kryds igennem sundet, så det var hurtigt overstået. I flere år har jeg ikke oplevet turen
gennem sundet, da jeg har taget første tørn med at sove, men jeg ville opleve det denne gang.
Så først, da kursen var sat mod Thurø rev, gik jeg i køjen kl. 01.30.
Efter en klumset vending ved Thurø Rev bøjen, noget efter Jens, er der dømt kryds i nordlig vind og
bølger. Efter noget tid blive Anker og Lars enige om, at selv om der nok er svagere medstrøm under
land, så forstyrrer bølgerne os for meget. En så lille båd som vores går i stå i bølgerne, mens de
store tunge kølbåde bare sejler lige igennem. Efter nogle slag helt inde under land, kommer Jens ind
til os, meget tæt på og lægger sig på toppen. Det var åbenbart en fordel at gå herind. Men til vores
overraskelse kan vi gå lidt højere med ca. samme fart. Det udnytter vi da vi er kommet gennem
revet ved Vresen, og da vi går under Broen kl 4, er vi lidt foran. Efter Storebæltsbroen vender vi til
styrbord halse og kan holde kursen til Fynshoved med en lille smule slæk på.
Det undrede os alle, at Jens ikke kom stormende forbi, for vinden er tiltaget, og 35-eren med ca 1½
m længere vandlinie, burde være hurtigere nu. Det er måske søen, som får de store agterspejl til at
suge sig fast. Eric i 920-eren er trukket fra os, og Baracuda er et par sømil længere fremme.
Jeg oplevede heller ikke meldepunktet ved Sprogø. Jeg kom på dæk igen 04.45, hvor Anker gik til
ro. Morgenmad en klapper af sigtebrød med ost, agurk og rugbrød. Kaffe og te. Hanne styrede, efter
også hun havde fået en på øjet. Lars er som sædvanlig ikke så nem at drive ned, men det lykkedes
06.40, og det holdt kun til 07.20, så var han oppe igen. Loggede 10-12 med Jens bag os.
Vi rundende Fynshovedbøjen 06.45 og så gik det mod Bogense på agten for tværs.
Vi besluttede os til at sætte spiler igen. Hanne ud på fordækket og gøre klar til spiler, og den kom
halvvejs op, men så fik forliget fat i en saling, hvor tapen var gået af, og trods råb og advarsler om
at få den ned i en fart, gik det galt og den gik en stor flænge, så den var ubrugelig. Bjergningen og
handicappede over manglen af spiler, satte vores føring over styr – både Jens og den tyske 920 kom
stormende forbi i læ med deres spilere sat. Nu hjælper de store agterspejl.
Det måtte der en Whisky til at berolige besætningen med, samtidig med chokolade. Vi fik sat
drifter som plaster på såret, men det kunne ikke vende lykken helt. Jens gik fra os og Erik fik mere
forspring mod Æbelø bøjen, som de vendte noget før os.
Vi nød alle den gunstige vindretning fra NØ, så vi ikke som så mange gange før skulle slås med
modvind og kulde, kryds i massevis. Vi kunne nøjes med at vende én gang, inden vi passerede
målstregen kl. 09.10. Ny rekord for os efter en rigtig god tur, der ikke havde været ekstremt
trættende.
Jeg kunne køre vores bil hjem, og Lars og Anker besluttede sig for under de stadig gunstige
vindforhold at sejle Shamoo hjem til Middelfart. Undervejs købte jeg nye danske kartofler og nye
danske jordbær til om aftenen, hvor der jo var god grund til at feste over vore 2. plads både i vores
løb og samlet på præmietid blandt de 16 flerskrogsbåde. En værdig afslutning selvom 1. plads ville
have været sjovere. I ren sejltid er vi nr 13 af 320 både, der er 5 kølbåde foran, men der er kommet
flere hurtige flerskrogsbåde.
Jeg kunne hente de to skippere kl. 13 i Middelfart havn, transportere dem hjem til frokost og sende
dem op at sove. Løberen gennemførte også turen og resten af besætningen Leif, Helle og Flemming
tog imod indbydelsen til middagen med lammekøller, tzasiki salat, blandet salat og masser af grønt,
citroncremekage med is og friske danske jordbær. De blev hentet i Bogense 17.15.
Ankers Karin hjalp som sædvanlig med at gøre middagen færdig, Klavs stod for citroncremen. En
rigtig god aften sluttede kl. 22.30. Karin og Anker kørte til Vonsbæk, men de andre fik natlogi. Op
kl. 6, da Løberen skulle sejles hjem om søndagen, sol med morgenmad på terrassen på Kærmosevej
til alle, inden Lars satte vores gæster af i Bogense, så de kunne komme af sted i det pragtfulde vejr.
Lise Gerdes, Havkat 31 ”Shamoo”