Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside

Ø-havet rundt med ScanNet katamaranen
I weekenden var det fra Thurø det skulle foregå, Nico og Jørgen sejlede fra Kolding Fredag eftermiddag. Vinden var let frisk og med et reb i storsejlet og fok gik det der ud af. 6 timer senere ankomst Thurø. Med kryds læns fra Helgenæs er det jo også meget fint. Vejrudsigten havde lovet 4-8 ms hele weekenden hvilket også passede nogenlunde… Niels. Kris og Christian ankom lørdag morgen kl. 8 til skippermøde.
 scannet
Første start kl. 9.00, 106 både, 10 min imellem starterne, vi startede kl. 10.30. Starten var ikke noget at skrive hjem om, men efter et par kryds var vi foran de andre flerskrogs både, 2 Dragonfly 800, 2 920’r og Barracuda, et pænt felt. Turen var sat til at vi skulle sejle fra Thurø og igennem Svendborg sund på kryds, det kørte på skinner op igennem feltet, vi havde modstrøm men var ikke videre mærket af det, med kryds fart på op til 14.5 knob betyder det ikke så meget. Så snart vi var ude af sundet og i lidt mere stabil vind røg der 3 mand i trapetz Nico, Niels og Kris mens Christian ”sad” på fokken var jeg (Jørgen) på roret.
Lige inden top mærket for kølbådene sejler vi forbi de forreste, kølbådene skal ikke sejle omkring Avernakø men drejer af lige inden, og sejer dermed 9 mil mindre end os. Vi fortsætter og det ser ud som om vinden aftager, hvorefter vi reber ud til fuldt storsejl. Ved toppen af Avernakø sætter vi vores Zode 0 og krydser igen ned mod løbet. Så er der igen et felt vi skal igennem, præcis som før nu bare ”ned af bakke”. Løbet er 30-50 meter bredt og der er nogle kompas mærker der skal respekteres, puh ha… der bliver bommet og bommet og … Endelig kan vi skære op mod Rudkøbing og for første gang sejle direkte kurs, 15-20 knob det køre bare, stadig med Zode 0 hvor vi skære op, henter vinden og falder med den og bibeholder en foran for tværs i og med vi accelerere tilsvarende.

ScanNet

På et tidspunkt tænker jeg ”det er ikke så godt det her” til tider hvor vinden aftager er vi meget højt oppe og hente den, og så er der også langt ned igen. Kort tid efter gentager det sig men her er pustet større og skødet på Zode 0 kinker på spillet, så er der kun en vej… ned til Makrellerne.
Det viser sig dog ikke at være så dramatisk som forventet. Vi er ved at falde af og inden masten rammer er vi nede på en plat læns og storsejlet trykker ikke mere, tvært imod. 2 mand nede på læ skrog og 3 på luv, hmmm. En dommer båd kommer os til undsætning, men med kun 40 hk kommer masten kun lige op til overfladen og ikke længere. Gps’n siger 4,3m vand og masten støtter på bunden. Vi prøver at kalde mere assistance og se til vores store held nogle store gummibåde komme sejlende. Op og stå og vinke med arme og ben til de ser os, det viser sig at være nogle ”tosser” som os bare med noget andet legetøj der er rude at hygge sig(se www.ribrally.com

Ribrally

En med 250hk melder sig til assistance og får et tov over vi har bundet fast i hoved bjælkerne. Der gives langsomt mere og mere gas for at til sidst at vi kan se den nu rejser sig, igen dæmper storsejlet båden for at lande for hårdt, perfekt youhooo huiiiiiiiii vi råber af begejstring. En hurtig opsummering af skader, en brækket sejlpind og så har jeg mistet min kasket, thats it! Vi får skødet hjem og fortsætter ufortrødent. 29 min tog hele herligheden. Vi gennemførte som hurtigste flerskrogs båd og med kun en kølbåd foran, blev dog nød til at trække os da vi har fået hjælp ude fra. Efter måltagningen var der basis for en dejlig kold fadbamse, for der er både fadøl og pølsevogn på havnen, det er en klub der ved hvordan en kapsejlads skal være, hvor intet mangler. herefter er det hjem a’ kryds til hellenæs og derfra en halse op til Skærbæk kl. ca. 2 hjemme i Kolding og meget trætte.