Facebook      Multihulls Denmark         logo MDK hjemmeside                             

                                                                                                      

                                              

 

Syntetisk rig

 

På generalforsamlingen blev jeg  opfordret af min sidemand M/K til at skrive lidt om syntetisk stående rig.

Emnet er overordentligt velbelyst, men jeg skal videregive mine personlige erfaringer og synspunkter. Min båd er en af mig selvbygget Farrier F25AR, modificeret en del gennem årene. Marstrom rmast og bom, Smyth high aspect ror,  high aspect sværd og tilhørende sværdkiste, indstøbte chainplates,  alt i kulfiber.  På et tidspunkt først i det nye årtusinde så jeg, at et amerikansk firma Precourt leverede et syntetisk sæt sidestag til Farrier trimaraner. Det vakte min nysgerrighed og jeg bestilte et sæt. Terminalerne var i fint forarbejdet aluminium og tovværket var et Samson produkt kaldet Lightning- Dette var et blandet aramid (kevlar) /polyester produkt.  I dag er Lightning et blandet aramid og dynema produkt.  Med  væsentligt bedre egenskaber..

Når man taler om syntetisk rig er der nogle kritiske parametre. Elongation (forlængelse under belastning), Creep forlængelse over tid), brudstyrke/arbejdsbelastning og UV følsomhed. De to første skal selvfølgelig være så små som muligt, mens arbejdsbelastningen maksimalt må være 15% af brudstyrken. Dette er med til at begrænse en eventuel  elongation. Jeg sparede nogle kg vægt, hvor det betyder mest og undgik skrammer når jeg af/påmonterede masten.

Precourt lukkede imidlertid butikken og et andet amerikansk firma Colligo Marine tog over og udviklede et bedre og langt mere omfattende program.

Hermed et link til Colligo marine:

http://www.colligomarine.com/

Colligo anvender Hampidjans dynice dux, hvor al konstruktions forlængelsen er fjernet ved varmebehandling under belastning, og som tilmed har en meget høj brudstyrke.

Hermed linket til Hanpidjans tovværksprogram:

http://www.hampidjan.is/Media/dynice-yacht-2019-spread-press.pdf

Andersen ”Blue Marlin” anvender et nyere Hampidjan produkt  kaldet Perma, som har endnu mindre creep, men til gengæld lidt lavere brudstyrke.

Jeg vil efterfølgende kort fortælle lidt om de forskellige syntetiske materialer, der anvendes til syntetisk rig.

PBO, handelsnavn Zylon, fremragende egenskaber dog meget UV følsom og kostbar I anskaffelse

Kulfiber, ligeledes fremragende egenskaber men meget sart og dyrt,

Aramid handelsnavn Kevlar, Twaron, gode egenskaber, men UV følsom og overhalet af dynema.

HMPE handelsnavne dynema/spectre, DIY egenskaber, ikke UV følsom.

For yderligere information om disse materialer og deres anvendelse vil jeg referere til dette link:

https://www.iims.org.uk/introduction-synthetic-rigging/

Som det fremgår af ovennævnte artikel er dynema det bedste materiale til alle ikke grand prix racere.

Skulle du imidlertid have ambitioner i den retning følger hermed et link:

https://www.smartrigging.com/

 Anbefalingen må således til sidestag.være Dynema dux eller Perma, som ovenikøbet i modsætning til de andre materialer er DIY egnede. Udførlig splejse instruktion findes på   Colligos hjemmeside:

Til forstag kan de naturligvis også anvendes, men så skal forsejlet modificeres, da dynemaen ikke tåler metal karabinhager. Jeg har stadig alm. wire forstag på min båd.

Til diamanten, hvor der er tale om kompressionsbelastning foretrækker jeg rod rig, som jeg også har på min egen båd, eller hvis det skal være helt super kulfiberstag. Disse tåler dog ikke stød eller knæk.

Med de nævnte links skulle emnet syntetisk rig være dækket ind.

 

Per Folm-Hansen

KaFolde, FarrierF25AR

 


Sidst opdateret 21. marts 2019